LP Koldings nye direktør er faldet godt til.

– Jeg er meget glad for min nye hverdag. LP Kolding er en virksomhed med en sund og stærk kultur, dygtige og dedikerede medarbejdere samt loyale kunder. Det er også en virksomhed, som har behov for et øget fokus på indtjening og økonomisk styring. Det er dét, jeg er blevet ansat til, siger Keld Stjernholm Sørensen.

Keld Stjernholm Sørensen plejer at sige, at han ikke er ansat for at være populær, men for at skabe resultater. Sådan er det i princippet også hos LP Kolding, men den nye direktør oplever, at der er så meget fælles engagement og opbakning til at få vendt udviklingen, at der ikke er noget modsætningsforhold mellem de to.

– Tværtimod. Der er selvfølgelig nogle nye vaner og processer, som man lige skal vænne sig til, men opbakningen hos LP Kolding både fra de enkelte medarbejdere og fra de forskellige funktionsområder er stor. Gensidig respekt, ordentlighed og et fælles fagligt fokus præger hverdagen. Det passer utroligt godt til mig som menneske, fortæller Keld Stjernholm Sørensen.

Effektivisering uden afskedigelser

Det fornyede fokus på bundlinje og likviditet viser allerede nu sin effekt. Den negative udvikling ser ud til at være vendt, uden det har været nødvendigt at opsige én eneste medarbejder.

– De positive resultater kommer, fordi LP Kolding grundlæggende er en rigtig god arbejdsplads med gode kunder og dygtige medarbejdere, og det er ikke noget, jeg har skabt. Men det giver en organisation, som kan udvikles og forandres, og det er helt afgørende i forhold til at forbedre LP Koldings resultater nu og fremadrettet, siger Keld Stjernholm Sørensen.

Han fremhæver blandt andet fleksibiliteten og ansvarsbevidstheden som helt konkrete eksempler på LP Koldings sunde værdier og kultur. LP Kolding giver medarbejderne mulighed for såvel 4-dages uge som flekstid.

– Medarbejderne tager deres personlige ansvar for ordningen alvorligt. Det er næsten ligegyldigt, hvor tidligt jeg møder, eller hvor sent jeg tager hjem, så er der nogle på arbejde. Det betyder, at vi i ledelsen kan bruge vores energi på ledelse og udvikling af virksomheden i stedet for detailstyring af de enkelte medarbejderes komme- og gåtider. Det oplever jeg som meget tilfredsstillende for alle parter.